梁振輝 香港資深出版人

「傾數/講數」多指兩夥人傾談/商談一些具爭議性的議題。「傾掂數/講掂數」就是對某個議題通過商談而達成協議。

「斟酌」指考慮可否而決定取捨,廣東人會用單一個「斟」字來表示「傾數/講數」。

示例1:

A:人多好食作,人多好做作,人多幾好吖!

B:好似而家咁,人多好難「傾掂數」喎!

C:坐低慢慢「斟」,實掂嘅!

「搞」指做、辦,所以「搞掂」有搞好、搞通的意思。說普通話的人說不準某些粵音殊屬正常,「掂」就是其中一例。由於「定/ding6」與「掂/dim6」音近,久而久之人們就把「搞掂」讀成「搞定」。又由於「定」有穩當的意思,大部分內地人包括香港人都以為「搞定」正是「搞掂」的書面語,真個是個美麗誤會哩!

示例2:

大耳窿(高利貸):傻強嗰條數追極都冇得還,你同我「搞掂」佢!

手下:你嘅意思係幫你跟呢條數,定「對冧」佢呀!

就以上示例的語境,黑道中人會用「搞掂」來作為「整治/解決某人」的暗語。

「恰恰」指剛好。「恰恰掂」就是指結果恰到好處、完全不會出現任何亂子。通過音變,「恰/hap1」讀成「tap1」,廣東人就把「恰恰掂」讀成「tub tub 掂」了。

示例3:

A:你老公有型又靚仔,喺出面都應該有大把女投懷送抱喎!乜得你咁叻,搞到佢「tub tub 掂」(循規蹈矩)嘅?

B:冇嘅,我係屋企唯一嘅財政大臣,冇錢佢飛得去邊呀!

以下是一個頗傳神的廣東話歇後語:

肥婆坐塔——恰恰陷(tub tub 冚)

「塔」指屎塔(坐廁),肥婆肥大的臀部剛好「填滿」了整個坐廁,所以就有這個諧趣的講法。

示例4:

個兜唔見咗個蓋,估唔到可以搵返一個好似「肥婆坐塔」,「tub tub 冚」嘅蓋!

上世紀七八十年代,黑社會活動猖獗,「同門」因分贓不勻、「拆」賬不均而互相廝殺,時有所聞。就以下一個歇後語:

四四六六——拆掂佢

我們可看出它來自「江湖」的可信性相當高。通常他們在將有搞作、大買賣之前或之後都會協商分賬方式。在未能平均分拆的情況下,一方大約會這樣說:「你四我六,你六我四,都無所謂喇;大家兄弟,總之就『四四六六,拆掂佢』!」若然將「四六分賬」改為「三七」、「二八」、甚或「一九」,這代表了毫無談判誠意,即「拆唔掂」。實話實說,「四四六六」只是有人吃了點虧罷了。

「四四六六,拆掂佢」雖則來自「江湖」,卻蘊含了一個實用的協商技巧,絕不等同一般粗鄙話語。在黑社會的生態中,當幫會之間出現矛盾——私人恩怨或利益衝突,所涉雙方多會相約坐下商談,期望可在不動干戈的情況下把事件擺平,也可說成「四四六六,拆掂佢」。

久而久之,當人們想到需要用一個計策去解決某個問題或協調分歧意見時,也會說「四四六六,拆掂佢」,這裏當然不涉及拆賬。

示例5:

A:呢個世界,如果大家都係抱住「四四六六,拆掂佢」嘅心態,就冇咁多「爭拗」(爭議)喇!

B:講就係咁講,不過做起上嚟就好難嘞!